יפוי כח מתמשך

יפוי כח מתמשך


רקע

כשאדם מנוע מלבצע פעולה משפטית (חתימה על הסכם, פעילות בנקאית, ופעולות אחרות אשר להן תוצאה משפטית/כלכלית/אישית), עליו להיעזר באדם אחר שיחתום במקומו וייעשה פעולה משפטית במקומו.

קטין, למשל, אינו כשיר לבצע פעולה משפטית, הוא אינו מוסמך לחתום על הסכם, לנהל חשבון בנק, לרכוש ולמכור מקרקעין. לרוב, הוריו הינם האפוטרופסים שלו, ובכפוף להגבלות חוקיות שונות, הם רשאים, ולהם הכח, לפעול בשמו ובמקומו של הקטין.

איך מתמודדים עם סיטואציה בה אדם בגיר אינו יכול לדאוג לענייניו כתוצאה ממחלה, ממוגבלות פיסית ו/או נפשית שבה הוא לקה? 

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קבע פתרון לבעיה: כאשר נבצר מאדם בגיר לתפקד, מחמת מחלה, מחמת מגבלה בה לקה, מחמת מום, חלילה וכיוצ"ב, יכול צד שלישי (הורה, בן זוג, צאצא, אח ואף חבר/מכר), לפנות לבית המשפט ולבקש להתמנות כאפוטרופוס לגופו ו/או לרכושו של אותו אדם.

בית המשפט יבחן את הבקשה, יבקש לקבל עמדת שארי-הבשר הקרובים של החסוי, יבקש לקבל חוות דעת רפואית המאשרת כי החסוי אינו מסוגל לפעול באופן עצמאי ואינו יכול לדאוג לצרכי עצמו (גופנית, בריאותית ו/או כלכלית), יבקש לקבל תסקיר סעד מאת עובד סוציאלי מלשכת הרווחה באזור מגורי החסוי.... ולאחר כל אלה, ימנה את המבקש (בכפוף להסכמת המבקש, כמובן), לאפוטרופוס לגוף ו/או לרכוש של החסוי. 
 
על מנת לוודא ולהבטיח שהאפוטרופוס אכן פועל עפ"י דין ואינו "שולח יד" (מועל באמון) ברכוש החסוי, יחייב בית המשפט, כעניין שבשגרה, את האפוטרופוס להגיש דו"ח כספי הכולל פרטת רכוש (מיד עם מינויו של האפוטרופוס) ובו פירוט מדויק של כספי החסוי בעת מינוי האפוטרופוס, ולאחר מכן הכנת דו"ח כספי מפורט ממנו ניתן יהיה ללמוד ולפקח על כל פעולה כספית שביצע האפוטרופוס ברכוש החסוי. לכל משיכה יהיה צורך בהצגת אסמכתא/מסמך המאשר את עצם ההוצאה, את נחיצות ההוצאה ואת סכום ההוצאה. כך מבטיח החוק שכספי החסוי לא "ייעלמו" ולא ייגרם מצב שבו החסוי "נופל על כתפי" המדינה. 

בסיטואציה של משפחה נורמטיבית בה קיים אמון בין חברי התא המשפחתי, הדרישה החוקית לדווח ולעמוד למבחן "עינה הפקוחה" של המפקחת מטעם האפוטרופוס הכללי (משרד המשפטים), מטרידה, מכבידה ומסרבלת את חיי בני המשפחה, ובעקיפין אף פוגעת ברווחתו של החסוי. בנוסף, הצורך בפיקוח על אפוטרופסים יצר עומס על משרד המשפטים אשר קורס תחת הנטל, וטומן בחובו עלויות כספיות (הן למשפחה והן למדינה).

המצב המשפטי הקיים
לאור האמור, תוקן חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות באופן שמאפשר לכל אדם בגיר וכשיר למנות, כל עוד הוא בריא וכשיר, אדם אחר אשר ימונה, בעת הצורך, כמיופה כוחו של הממנה, וישמש כבא כוחו.

מה הרווח מהשינוי?
כל אדם יכול למנות את בן/בת זוגו, בנו/בתו, אחיו/אחותו, ו/או כל אדם קרוב אחר, עליו הממנה סומך. לאחר עריכת יפוי הכח המתמשך, מופקד המסמך במשרדי האפוטרופוס הכללי; יפוי הכח לא ייכנס לתוקף אלא בשלב מאוחר יותר. בינתיים הממנה ממשיך לפעול רגיל וייפוי הכח מצוי "בהקפאה" עד אשר יתקיימו התנאים אותם קבע הממנה ביפוי הכח לתחילת ותחולת התוקף המעשי של המסמך.
בנוסף, מבני המשפחה נחסך הצורך במימון אגרות משפט, תשלומי שכר טרחה לעורך דין, אגרות פיקוח לאפוטרופוס הכללי, תשלום שכר לרואה חשבון ועוד.

יפוי הכח פועל ב-3 מישורים:
• רכושי (כספי/כלכלי)
• רפואי
• אישי (תחומים שאינם נכנסים בגדרי התחום הרפואי ובגדרי התחום הרכושי)

ניתן לכלול ביפוי הכח הוראות והנחיות שונות התואמות את רצונותיו של הממנה – הן לעניין כניסה לתוקף של יפוי הכח, הן לעניין השימוש ביפוי הכח והסמכויות המוקנות מכוחו, והן לעניין פקיעת יפוי הכח.


משרדנו ערך מספר רב של יפויי כח מתמשכים. נשמח להעניק לכם שירות מתאים.

*אין באמור במאמר זה כדי להוות ייעוץ משפטי*
Share by: